آرمان

 



           
پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: 14:31
آرمان

 


5فوریه 1976 سورین تایلند شگفتی دیگر چشم به جهان گشود . بولدوذر یا ماشین کوبنده در آمریکا ، لژیونر یا گلادیاتور در آسیا لقبهایی است که به تونی جا داده شده است . شاید در نگاه اول ناآشنا به نظر برسد اما با کمی صبر در فیلم مشت خاردار 1 سومین فیلم برتر رزمی آسیا و هفتمی در جهان این مطلب جا می افتد که تونی جا چهره جوان و ناآشنا کیست !
مشت خاردار 1 در سال 2003 توانست تونی جا را به اوج شهرت در هنرهای رزمی در کنار جکی چان و جتلی برساند تونی جا قبل از مشت خاردار1 در سه فیلم دیگر هم بازی کرده نه بعنوان نقش اول بعنوان نقش منفی . تونی جا در سال 1994در سن 18 سالگی وارد بازیگری شد در فیلم plook mun kuen ma kah 4 بازی کرد اما شهرت چندانی به چنگ نیاورد و تا سال 2001 بازیگری نکرد . در سال 2001 با حضور در 2 فیلم توانست خود را به کارگردانان تایلندی معرفی کند و در سال 2003 در بازی در مشت خاردار 1 توانست توانایی های خود را به اثبات برساند . او در نقش تین در قالب یک جوان روستایی توانست هنرهای رزمی خود را به دید عام بگذارد و نقطه ی عطفی برای خود در قالب بازیگری به چنگ آورد و در آسیا همچنین در آمیریکا و اروپا خود را مشهور کند. در سال 2004 در فیلم بادیگارد در نقش سوپرمارکت جنگنده به روی غلتک بازیگری چسبید و بالاخره در سال 2005 در فیلم تام یونگ گنگ : بازی یا همان شرافت اژدها در نقش خم در قلب یک روستایی متمدن و با سنت عالی ظاهر شد اگرچه این فیلم جایی در زمره فیلمهای رزمی پیدا نکرد ولی به تنهایی شاهکاری برای خود به حساب میامد .محتوای این فیلم در ظاهر توهی ولی در باطن سرشار از هنرهای رزمی است فیلم از آنجایی شروع میشود که عده ای فیل خم را می دزدند و خم برای پس گرفتن فیل به استرالیا سفر میکند وبا مشکلاتی روبرو میشود و فیل او تنها بخشی از ماجراست عده ای که فیل خم را دزدیده بودند و مادر فیل را کشته بودند عضو گروه بزرگتری بودند که خلافهای بزرگتری نسبت به فیل دزدی انجام میدهند از جمله فروش مواد مخدر و زورگیری و... خم که این موضوعات را نمی دانست به امر پدرش سفر میکند و... . یکی از ویژگیهای این فیلم (شرافت اژدها) این است که حدودا 6 دقیقه فیلم بدون کات فیلم براداری شده دوربین پشت تونی جا چهار طبقه بالا میرود و تمامی زد و خورد ها را نشان میدهد و تونی هم مانند لژیونر پیش میرود و تمامی اعضاء باند شرور را از پیش برمی دارد . در کل 29 دقیقه از این فیلم در آمریکا سانسور شده است که این خود نیز از عواملی به حساب می آید که شرافت اژدها در جشنوارهای بزرگ جایزه ای نگیرد . در سال 2007 نیز تونی جا در بازی در فیلم بادیگارد2 خوب ظاهر شده است . همچنین در سال 2007 در فیلم مشت خاردار 2 در حال بازیگری است که هنوز کار این فیلم به پایان نرسیده است . اما در کشور ما به اشتباه نام فیلم شرافت اژدها را مشت خاردار 2 گذاشته اند و یک فیلم دیگر تایلندی را که اصلا قابل قیاس با مشت خاردار 1 نیست را با نام مشت خاردار 3 نهادینه اندکه این اشتباه را همین جا اصلاح کنیم که فقط مشت خاردار 1 ساخته شده است و مشت خاردار 2 هنوز در حال ساخت به سر می برد.

 

 

 

 

 

تونی در گذشته

       تونی جا در5  اکتوبر 1976 در منطقه ی سورین ولایت اسان (بین مرز کامبوج و تایلند) به دنیا آمده است. وی از نژاد نسبتا کامبوجی است و آنچه به جهان و جهانیان مشهور است اینکه تونی از خم سورین می باشد، (منطقه ای که زمانی بخشی از کامبوج بوده و اکنون مربوط تایلند می باشد.) تونی در یک منطقه ی روستایی بزرگ شده و از بدو آغاز نوجوانی به تماشای فلمهای جکی چن، بروسلی و جتلی علاقمند بود و هر وقت که فلم نوی از جکی به بازار و سینما عرضه می گردید، تونی مشتاقانه فاصله ی 200 کیلومتری را پیاده می پیمود تا هنرهای رزمی جکی و جتلی را مشاهده کند و این چیزها جا را وادار می نمود تا به تمرین و ورزش روی بیاورد. وی که 10 سال بیش نداشت در همان ورزشگاه کوچک محلی خود شامل ورزش شد و تصمیم گرفته بود که هر طوری که می شود باید روزی خود را در ردیف قهرمانان رزمنده و یا بالاتر از آنان ببیند. تماشای مشتاقانه ی فلمهای بروسلی به تونی آنقدر الهام بخش بود که وی را وا می داشت تا بیش از پیش به تمرین و فعالیت آغاز کند. تونی نخست ورزش را همراه با دوستان خود بچه های روستایی آغاز نمود. خانواده ی تونی نگهبان گله ی فیل بود و پدرش زمین شالیکاری داشت که تونی روزانه روی آن تمرین می نمود و تکنیکها و حرکات فلمی جتلی را کلیشه نموده و زمانی که فیل ها را به شست وشو می بردند، همین حرکات و چرخش را بالای پشت آنان کار میکرد. (چنانچه که بخشی از زندگی دوران کودکی خود را در فلم تام یوم گنگ به تصویر کشانده است.)

          تونی با دیدن اولین فلم رزمی تایلندی (زندگی برای مرگ Born to Fight) آنقدر در احساسات خود غرق شده بود که علاقه ی عجیبی در فلم و فلمسازی پیدا کرده بود و به همین خاطر از پدر خود اجازه گرفت تا درین زمینه مصروف کار و فعالیت شود. تونی بعد از اینکه در ولایت نزدیک دست خود (خان کین) سفر نمود، آنجا به دنبال کسی بود تا بتواند رویاهای وی را به حقیقت تبدیل نماید. تونی بعد از اینکه شخص مورد نظر خود را دریافت در سن 15 سالگی تحت الحمایت یک قهرمان رزمی و کارگردان فلم (پانا رتیکرای) مشغول به فعالیت شد و به رهنمایی وی در یک مرکز ورزشی شامل شد. تونی تمرینات خود را به صورت متداوم انجام می داد به خوبی استعداد رزمی خود را به پانا ثابت نمود و اینطوری پانا  به درخشندگی و بالندگی تونی پی برد. بعد از اینکه تونی در گروه فلمسازی پانا شامل شد منحیث یک بدل مشغول به کار شد و در کنارش به  تمرینات موی تای می پرداخت که خود را از یک بومی ترین پسر روستایی به یک قهرمان رزمی تغییر داد.

        زمانی که تونی جا به سن بیست سالگی رسیده بود، از مکتب فارغ شد و پانا رتیکرای از او خواست تا در یک دانشگاه هنرهای رزمی واقع در ولایت ساراکم شامل شود و در آنجا استعداد خود را رشد دهد. آموزش محدود تکواندو، بوشیرو، جوفیستو، جیمناستیک، چوب و شمشیربازی در دوران مکتب جا را فقد برای یک مرحله ی دیگری از ورزش آماده ساخته بود و او نیاز داشت تا استعداد خود را بالاتر از آنچه آموخته بود انکشاف دهد. از آنجایی که تونی خیلی خوب آموزش دیده بود و این با استعداد وی گره خورده بود و نیرویی که او را به سوی موفقیت سوق میداد شوق و علاقمندی وی و تشویق دوست و رهنمای خوب او رتیکرای بود.

        وقتی تونی از دانشگاه فارغ شد، استعداد او هنرهای رزمی بومی مردم تایلند را به جهان معرفی می نمود و با ظاهر شدن در فلم

اونگ بک (2003) توانست خود را به مردم تایلند و جهان معرفی نماید. هنر و شهرت او به خوبی از سرحد چین گذشت و جکی چن و جتلی را از جمله تماشاچیان پر اشتیاق خود قرار داد. مهارت و توانایی او به حیث یک بازیگر به طور یکنواخت در تلویزیون ها و سینماهای تایلند مورد تشویق قرار گرفت و فلم وی سومین فلم برتر رزمی آسیا و هفتمین در جهان شناخته شد.

        اولین دستاورد سینمایی تونی جا با Hi Chad شروع می شود که در آن یک پسر نوجوان در جست وجوی زندگی آرام است و رنجها و مشکلاتی را درین مسیر متحمل می شود. این در حالی بود که تونی 17 ساله شده بود. بعد از آن در سال 1994 در سن 18 سالگی در فلم plook mun kuen ma kah 4  بازی کرد و به تعقیب آن در سال 1997 در "جنگ خونین" (Mortal Kombat) در روی صحنه ظاهر شد  اما شهرت چندانی به چنگ نیاورد و تا سال 2001 بازیگری نکرد. تونی درین مدت به تمرین موی تای پرداخت و خیلی از مسایل را آموخت. وی کشف نمود که در بدن انسان حرکات گوناگونی و شگفتی موجود اند و خود آنرا تمرین و روی صحنه گذاشت. (بدون اینکه از حرکات کامپیوتری کار بگیرد.) در سال 2001 با حضور در 2 فلم توانست خود را به کارگردانان تایلندی معرفی کند و مدار اعتبار کسب نماید و در سال 2003 در بازی در اونگ بک توانست توانایی های خود را به اثبات برساند. او در نقش تین در قالب یک جوان روستایی توانست هنرهای رزمی خود را به دید عام بگذارد و نقطه ی عطفی برای خود در قالب بازیگری به چنگ آورد و در آسیا همچنین در آمریکا و اروپا خود را مشهور کند. مادامیکه که فلم اونگ بک در اروپا از طرف یک تولید کننده ی پر آوازه ی فلم فرانسوی (لک بیسن) در سطح بین الملل پخش شد، تونی جا از طرف منتقدین فلم یگانه میراث بروسلی و جکی چن به هالیوود معرفی شد و اضافه از آن نمادی از هنرهای رزمی موی تای و کوچیسای محسوب گردید.

تونی جا در اوگ بک در نقش تینگ (Ting)                              

        پیش از اینکه اونگ بک ساخته شود، تونی و پانا هردو علاقمند موی بوران (یک سبک قدیمی موتای) شده بود و حدود یک سال روی آن تلاش کرده بود. تونی برای اینکه نتایج کارهای خود را ببیند از شاهکاری های خود کلیپ تهیه می کرد، و اینطوری یکی از کسانی که شیفته ی استعداد جا شده بود "پریشیا پنکیو" کارگردان اونگ بک بود. تونی جا در اونگ بک تمام پرشهای دوگانه ای، جیمناستیک و سایر حرکات اکروباتیک موی تای را بدون مساعدت تخنیکی و یا جلوه های ویژه ی کامپیوتری CGI انجام می دهد و همه ی حرکات چرخشی را بدون استفاده از سیم موفقانه اجرا می نماید.

        در صحنه ای ازفلم، وقتیکه تین گرفتار نبرد با شخصیت منفی می شود، از میان کوه آتش روی حریف حمله ور می شود؛ این در حالی است که شلوار خودش را هم آتش می گیرد، خودش در مصاحبه ای در 2005 چنین تعریف نموده بود: "به راستی پایم را آتش گرفته بود و شعله ی آتش به طرف بالا زبانه می زد و حدودا تمام بدنم را پوشانیده بود، ابرو، مژه ها و بینی ام نیز سوخته بود."

      تونی در سال 2004 در فلم بادیگارد در نقش سوپرمارکت جنگنده به روی غلتک بازیگری چسبید و بالاخره در سال 2005 در فلم تام یونگ گنگ: بازی یا همان شرافت اژدها در نقش خم در قا لب یک روستایی متمدن و با سنت عالی ظاهر شد اگرچه این فلم جایی در زمره ی فلمهای رزمی پیدا نکرد ولی به تنهایی شاهکاری برای خود به حساب می آمد. محتوای این فلم در ظاهر توهی ولی در باطن سرشار از هنرهای رزمی است فلم از آنجایی شروع می شود که عده ای فیل خم را می دزدند و خم برای پس گرفتن فیل به آسترالیا سفر می کند وبا مشکلاتی روبرو می شود و فیل او تنها بخشی از ماجراست عده ای که فیل خم را دزدیده بودند و مادر فیل  را کشته بودند عضو گروه بزرگتری بودند که خلافهای بزرگتری نسبت به فیل دزدی انجام میدهند از جمله فروش مواد مخدر و زورگیری و... خم که این موضوعات را نمی دانست به امر پدرش سفر میکند و... . یکی از ویژگیهای این فلم (شرافت اژدها) این است که حدودا 6 دقیقه ی فلم بدون کات فلمبراداری شده، دوربین پشت تونی جا چهار طبقه بالا میرود و تمامی زد و خورد ها را نشان میدهد و تونی هم مانند لژیونر پیش میرود و تمامی اعضا باند شرور را از پیش برمی دارد. در کل 29 دقیقه از این فلم در آمریکا سانسور شده است که این خود نیز از عواملی به حساب می آید که شرافت اژدها در جشنوارهای بزرگ جایزه ای نگیرد. در سال 2007 نیز تونی جا در بازی در فلم بادیگارد2 خوب ظاهر شده است . همچنین در سال 2008 در فلم اونگ بک 2 که خود وظیفه ی کرگردانی را به عهده داشته نیکو درخشیده است و اونگ بک 3 در حال ساخت بوده که در دسامبر 2009 در تایلند پحش شده است.

         فلمهای تونی جا توجه استاد او (جکی چن) را به خوبی جلب کرده بود و از کارگردان "بریت راتنر" خواست تا تونی در "ساعت ازدحام 3" (Rush Hour 3) بازی نماید. "من به کارگردان ویدیوی تونی را دادم و او هم علاقمند جا شده بود و فکر می کنم او ستاره ی همه ی بازیگران هنرهای زرزمی است." جکی چن به اسوشیتدپرس گفته بود. به هر صورت، جا از اینکه در برنامه ریزی شوتنگ اونگ بک 2 گرفتار بود، نتوانست به جکی پاسخ مثبت دهد. علاوه بر آن "لاکالیونگ" هنرمند رزمی و کارآزموده ی هانگ کانگ یادآور شده است که تونی جا از جمله کسانی است که با وی می تواند یکجا کار کند.


در یک نتیجه گیری، ویژگی های تونی جا

1- بازیگر رقاص رزمی که تمام حرکات ورزشی اش را بدون هیچگونه استفاده از سیم و یا جلوه های ویژه انجام می دهد.

2- دارای استعداد فوق العاده در موی تای، تکواندو، جیمناستیک، شمشیر بازی و چوب

3- روزانه 8 ساعت تمرین جیمناستیک، موی تای و سایر تمرینات ورزشی دارد.

4- تونی به زبان تایلندی وخمر بلدیت داشته و انگلیسی را نیز می آموزد.

از نقل و قول های تونی جا

1- جکی چن، بروسلی و جتلی تمام استادان من است و همه ی شهکاری هایم را مدیون آنان ام؛ بروسلی یک رزمنده ی نمادین است که پنجه های وی از قدرت کشنده ای برخوردار است، جکی چن نیز با سرعت زیاد کار می کند و همیشه کمیدی اجرا می کند و جتلی هم سریع انجام می دهد. من کوشش کرده ام تمام تکنیکهای آنان را بیاموزم و کمی هم خودم در آن اضافه نمایم.

2- من خوش دارم در تایلند یک بنیاد بزرگ رزمی به و جود بیاید. چرا در هالیوود؟ ممکن در آینده.

3- از نظر من فیل ها حیوانات پرعاطفه و پر قدرتی اند که با انسانها زود کنار می آیند و عاطفه ی خود را در میان میگذارند. من خودم نیز اکنون دو تا فیل به نام های "گل" و "برگ" دارم که پدر و مادرم از آنان محافظت میکنند.


فیلمهای ساخته شده از تونی جا

1-  اونگ بک: رزمنده ی موی تای 2003

2-  بادیگارد 1 (2004)

3-  تام یوم گنگ: شرافت اژدها/ نگهبان(آمریکا)/ شاه رزمنده (انگلستان) 2005

4- بادیگارد 2 (2007)

5-  اونگ بک 2 (2008)

6-  اونگ بک 3 (در دسامبر 2009 در تایلند پخش شد)

فلمهایی که روی کار اند

1-  شکارچی مامور

2-  قاتل رح نما

3-  اصلحه ی سنگین

Filmography

·   Ong-Bak: Muay Thai Warrior aka Ong-Bak: The Thai Warrior (2003)

·   Tom-Yum-Goong (aka Honor of the Beast or Warrior King (UK) or The Protector (US)) (2005)

·   Ong Bak 2 (2008)

·   Ong Bak 3 (2009)

Early Films

·   Mission Hunter 2 (aka Battle Warrior (US))

·   Spirited Killer

           
سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:, :: 12:51
آرمان

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
موضوعات
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانشجو و آدرس makhe.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 39
بازدید کل : 71581
تعداد مطالب : 157
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 39
بازدید کل : 71581
تعداد مطالب : 157
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1